+
• przy produkcji gazu łupkowego powstaje mniej dwutlenku węgla niż przy wydobyciu węgla kamiennego (wydobycie gazu pozwala zredukować emisję dwutlenku węgla nie redukując przy tym ilości produkowanej energii);
• może zaspokoić zapotrzebowanie na gaz naturalny przez następne dziesiątki lat, pozwala zatem zmniejszyć zużycie węgla i ropy na energię i ogrzewanie;
• ceny gazu ustabilizują się a jego użycie stanie się coraz powszechniejsze;
• nastąpi redukcja udziału w światowych dostawach rynkowych gazu z krajów takich jak: Rosja, Iran oraz Wenezuela, nie mających zasobów gazu z łupków;
• wzrosną dochody państwa z tytułu koncesji, marży, jak również podatków;
• nastąpi spadek bezrobocia w wyniku powstania nowych miejsc pracy (bezpośrednio związanych z wydobyciem oraz w branżach powiązanych).
-
• do szczelinowania, eksploatacji i obsługi wierceń potrzebne są duże ilości wody, jeden otwór to zapotrzebowanie na wodę kilkutysięcznego miasteczka (od 10 do 50 tys m³);
• często do wydobycia gazu łupkowego potrzebna jest zmiana infrastruktury – trzeba wybudować oczyszczalnie ścieków, rurociągi lub rowy, którymi woda z otworów eksploatacyjnych będzie odprowadzana;
• możliwa jest obecność szkodliwych, lotnych substancji wokół wiertni;
• nie da się też przewidzieć jak będzie wyglądał górotwór po szczelinowaniu i wyeksploatowaniu gazu z głębokości 2,5-6,5 km, mogą wystąpić skutki związane z osiadaniem terenu np. powstawanie niecek, bagnisk i zalewów;
• może dojść do powstania szkód wyrządzonych podczas poszukiwania gazu np. w postaci zniszczenia dróg lokalnych, zniszczenia terenów ekologicznie wrażliwych, pól i upraw rolników, pękania ścian w domach znajdujących się w okolicy wiertni;
• mieszkańcy terenów objętych koncesjami obawiają się również hałasu oraz szkodliwości odpadów i zanieczyszczeń;
• utrzymuje się przekonanie, że gaz i płyny wtłaczane pod powierzchnię ziemi mogą wydostać się poprzez sieć szczelin i zanieczyścić użytkowe poziomy wodonośne;
• protesty przeciwko wydobyciu gazu łupkowego występują w miejscowościach turystycznych głównie z racji wzrostu natężenia ruchu karawanów tirów rozjeżdżających drogi, wzrostu poziomu hałasu, jak również z powodu radykalnych zmian w krajobrazie, które mogą wpłynąć na obniżenie wartości turystycznej.